Sæt en stopper for afbrudt søvn

Gode råd til god nattesøvn ved psoriasis

Gode råd om, hvordan du får en god nattesøvn

Hvis du oplever søvnproblemer, når din psoriasis er i udbrud, skal du vide, at du ikke er den eneste. Men det er vigtigt med en god nattesøvn.
Mangel på søvn kan få dig til at føle dig mere stresset, urolig eller deprimeret. Og ud over at påvirke humøret kan søvnmangel også påvirke mange andre aspekter af tilværelsen – lige fra arbejde, det sociale liv til sex og forholdet til andre.

Forbered dig godt

Heldigvis er der mange ganske enkle ting, du kan gøre: Sørg for, at der er den rigtige temperatur i dit soveværelse. De fleste sover bedst i et køligt rum.
Træk gardinerne for, og gør soveværelset mørkt. Når det er mørkt, producerer du mere af hormonet melatonin, og det er med til at give dig en bedre søvn.
Sørg for, at din seng er behagelig, og at dit sengetøj er rent og frisk. Undgå at vaske dit sengetøj i vaskemidler, der kan genere huden.
Hav altid en blødgørende creme ved sengen. På den måde kan du i stedet for at kradse, når du vågner om natten, smøre lidt blødgørende creme på.

De fleste menneskers søvnmønster vender efterhånden tilbage til normalen. Hvis du bliver stresset over din tilstand, kan det blive sværere at genetablere din normale søvnrytme.

Et godt søvnmønster ved psoriasis

Tag en dyb indånding

Hvis du oplever en søvnløs nat og bliver frustreret, fordi du ikke kan falde i søvn, kan du prøve følgende afslapningsteknikker. Meditations- og visualiseringsteknikker har hjulpet mange mennesker. Måske de også kan hjælpe dig? Afsæt 20-30 minutter til "bekymringstid" hver aften, og skriv en liste med alle dine bekymringer. Hvis du skriver dine bekymringer ned, kan du undgå, at de bliver ved med at køre rundt i dit hoved og holder dig vågen. Når man ser sine problemer på et stykke papir, bliver tingene ofte sat i rette perspektiv.

Prøv ikke at stresse

Endelig er det vigtigt, at du giver dig selv god tid og ikke bliver bekymret. De fleste menneskers søvnmønster vender efterhånden tilbage til normalen. Hvis du bliver stresset over din tilstand, kan det blive sværere at genetablere din normale søvnrytme.