Sæt dig ud over trangen til at kradse

Bryd den onde cirkel, hvor du kradser I din psoriasis

Bryd den onde cirkel, hvor du klør og kradser

Hvis din psoriasisrelaterede kløe får dig til at kradse i det berørte område, så er du sikkert allerede klar over, at det ofte forværrer betændelsestilstanden i huden, så læsioner bliver endnu mere smertefulde og ømme, og så der endda opstår revner, selvom det lindrer lige her og nu.
Det kan gøre dig endnu mere stresset over din psoriasis, hvilket i sig selv kan forværre symptomerne. Men der er hjælp inden for rækkevidde. Den onde cirkel med kløe og kradsning er et velkendt fænomen hos mennesker, der lever med psoriasis, og der er en række gode råd, du kan følge for at bryde cirklen.

Hvis du vil bryde vanen med kløe og kradsning, skal du altid først fjerne kløen.  Afledningsteknikker kan være en hjælp.

Aflednedningsteknikker ved psoriasis

Find frem til en alternativ adfærd

Prøv at blive mere bevidst om, hvornår du kradser dig, og hvad der udløser den onde cirkel med kløe og kradsning. Før en dagbog, og skriv ned, hvornår og i hvilke situationer der er størst risiko for, at du kradser dig – notér, om din hud føles virkeligt kløende, eller om det bare er en dårlig vane. Hvis du vil bryde vanen med kløe og kradsning, skal du altid først fjerne den første kløe.  Afledningsteknikker kan være en hjælp.
Notér, hvad der udløser din kløe – er det, når du taler i telefon eller ser tv – og find alternative ting, du kan gøre for at stoppe din kradsning. Måske kan du tegne eller skrive, eller du kan sende en sms til en ven?

Gør det, der virker for dig

Dermatologer på et hospital lærer patienter med psoriasis en teknik, som de kalder "vend vanen". Start med at skrive dagbog for at få overblik over, hvor ofte du kradser dig. Du vil blive overrasket over resultaterne. Det er normalt oftere, end du tror. Næste gang du får lyst til at kradse dig, skal du lige holde dig tilbage i 10 sekunder. Det kræver lidt øvelse, men du skal nok få det lært.
Dernæst skal du erstatte din kradsen med den nye adfærd – knyt f.eks. hånden i 30 sekunder. Trangen til at kradse går normalt over inden for de 30 sekunder. Det kan være med til at bryde den onde cirkel med den tilbagevendende kradsning.
Hvis kløen stadig er der, kan du sætte fingeren på området.
Hvis du øver dig i denne teknik hver dag, vil du efterhånden opdage, at du ikke længere får trang til at kradse dig så ofte. Hvis du kombinerer det med brug af blødgørende creme og andre behandlinger, vil det hjælpe med at reducere din kløe. Hvis du kan bryde den onde cirkel med kløe, vil du ikke blive fristet til at kradse og gøre tingene værre.