Motion kan lette din stress

Regelmæssig motion hjælper dig med at få kontrol over din psoriasis

Sådan kan regelmæssig motion hjælpe dig med at få kontrol over psoriasis

Regelmæssig motion er godt – ikke bare for dit almindelige velvære, men også for din psoriasis. Det kan derfor godt betale sig at integrere regelmæssig motion i dagligdagen.
Hvis du ikke tidligere har dyrket regelmæssig motion, eller du ikke er sikker på, hvilket aktivitetsniveau der passer til dig, skal du tale med din læge. Lægen kan hjælpe dig med at sammensætte et træningsprogram, der gradvist bliver mere intenst. Det kan fx være 30 minutters øvelser fordelt på fem eller flere dage i løbet af ugen, eller det kan være korte træningsperioder med fysisk aktivitet fordelt i løbet af dagen.

Integrér motion i dagligdagen

Du kan integrere motion i dagligdagens rutine på mange måder. Tag trappen i stedet for elevatoren, lad bilen stå ved de korte ture, eller parkér længere væk end normalt – det giver dig alt sammen ekstra mulighed for fysiske aktiviteter i løbet af dagen. Rengøring og havearbejde tæller også med på motionsregnskabet. Du kan bedre fastholde et motionsprogram, hvis det er noget, du ser frem til. Du skal derfor vælge en motionsform, som du kan lide, og dyrke den sammen med din partner eller en ven. Uanset om du vælger dans, petanque, pilates, tai chi, gåture, yoga eller noget helt andet – når bare det kan motivere dig til at være aktiv.

Regelmæssig motion er godt – ikke bare for dit almindelige velvære, men også for din psoriasis.

Fordelene ved fysisk aktivitet

Ud over de generelle sundhedsmæssige fordele har fysisk aktivitet også stor betydning for, hvor godt du håndterer din psoriasis. Fysisk aktivitet kan især hjælpe dig med at reducere og forebygge stress. Det kan derfor godt betale sig at integrere regelmæssig motion i dagligdagen. Husk altid at rådføre dig med din læge, hvis du ikke tidligere har dyrket regelmæssig motion.