Fakta om hvorfor det klør

Fakta om hvorfor det klør

Er du frustreret over din kløe? Så er du ikke den eneste

Af alle symptomer ved psoriasis er kløe ganske sikkert den mest irriterende. Og helt op til 80 % af alle, der har psoriasis, siger, at de oplever kløe i forbindelse med deres psoriasis.
Kløe, også kaldet pruritus, er en følelse, der medfører en næsten uimodståelig trang til at kradse sig. Den kan udløses af en lang række faktorer, som f.eks. betændelsestilstand i huden eller andre almene sygdomme.
Når der opstår betændelse i huden, frigør kroppen en række forskellige kemikalier i huden, som kan fremkalde kløe.  Tørhed kan også medføre kløe i huden.

Når du kradser i sårbare hudområder, forhindrer du dem i at heles.

Psoriasiskløe på fødder

Graden af kløe varierer

Hos psoriasispatienter kan omfanget af kløe eller irritation variere lige fra mild til alvorlig afhængigt af, hvor alvorligt huden er angrebet. For nogles vedkommende er kløen begrænset til et bestemt område på huden, og for andre kan der være tale om kløe på hele kroppen. Graden af kløe kan ligeledes være meget forskellig. I nogle tilfælde opleves kløen som moderat, og i andre tilfælde er der tale om alvorlig irritation, der får patienterne til at kradse sig, indtil de bløder.
Når du kradser dig, vil du måske umiddelbart føle en lindring, men i virkeligheden forværrer det blot betændelsen i huden, og det kan oven i købet føre til læsioner i det pågældende område. Det kan igen medføre, at du bliver endnu mere stresset over din psoriasis, og på den måde vil det forværre symptomerne.

Modstå trangen til at kradse

Din kradsen får ikke din psoriasis til at sprede sig, men det forhindrer, at din tilstand bliver bedre.  Når du kradser i sårbare hudområder, forhindrer du dem i at heles. Hvis du vil forbedre dine symptomer, er det derfor meget vigtigt, at du prøver at mildne den irritation, der får dig til at kradse i huden. Hvis trangen til at kradse er et problem for dig, skal du tale med din læge og forklare, hvor det klør, hvor lang tid kløen varer, hvor intens den er, og hvad du i øjeblikket gør for at afhjælpe den.