5 måder at vinde over dine bekymringer på

Regelmæssig motion kan afhjælpe stress

Råd, der hjælper dig til at være afslappet og rolig

Forskningsresultater viser, at stress kan medvirke til, at en person udvikler psoriasis, eller at eksisterende psoriasis forværres. Mange psoriasispatienter oplever også følelsesmæssige belastninger i form af stress og angst, fordi de må leve med en hudsygdom.
Forskning viser også, at stress kan forstærke oplevelser af smerte og forværre oplevelsen af psoriasissymptomer. Ved hjælp af enkle teknikker kan du lære at ændre din tankegang og holde stressniveauet under kontrol, så du vil opleve mindre ubehag ved de oplevede symptomer.
Hvis du oplever, at stress spiller en vigtig rolle for din psoriasis, bør du tage en samtale med lægen for at finde ud af, om der kan gøres noget for at hjælpe dig med at håndtere din stress.
Der er mange forskellige idéer om, hvordan man bedst hjælper patienter, der oplever stress og angst i forbindelse med psoriasis. Nedenfor kan du læse om enkle teknikker, der har hjulpet nogle psoriasispatienter.

Når du føler dig glad og selvsikker, er det ofte nemmere at leve med din psoriasis.

Råd, der afhjælper stress

1. Prøv at tage dybe indåndinger

Læg en hånd på din mave. Træk vejret i dybe åndedrag gennem næsen, og lad din mave skubbe hånden udad. Foretag derefter en langsom udånding gennem munden, og mærk, hvordan hånden føres tilbage igen. Prøv at gøre det op til 10 gange.

2. Dyrk regelmæssig motion

Fysisk aktivitet er en af de nemmeste og bedste måder at afhjælpe stress på. Det medvirker til at frigive velgørende hormoner, der kaldes endorfiner. Forskning viser, at mennesker kan forbedre deres mentale velbefindende ved at dyrke motion i blot 20 minutter om ugen. Find en sport, som du kan lide. Den vil få dig til at slappe af, og den vil forbedre din kondi og modstandskraft.

3. Skriv ned

Hvis du skriver dine bekymringer ned, kan du undgå, at de bliver ved med at køre rundt i dit hoved. Det er ofte lettere at se løsningerne på problemer, når de er skrevet ned. I en undersøgelse blev det konstateret, at en person kunne hjælpes til at føle sig mindre angst, hvis vedkommende skrev om sin angst i blot 10 minutter før en stressfremkaldende situation (fx før en vigtig prøve).

4. Tag ud i naturen

Gå en tur i skoven eller i den lokale park – det er utroligt afstressende. Det er videnskabeligt bevist, at en daglig gåtur i naturen i blot fem minutter gør underværker for menneskers mentale sundhed.

5. Anskaf et kæledyr

Psykologer har fundet frem til, at ejere af kæledyr ofte føler sig mindre ensomme, angste og urolige end mennesker, der ikke har kæledyr, og at kæledyrsejere har en højere selvagtelse. Forhåbentlig kan du bruge nogle af disse teknikker, når du overvejer, hvad du kan gøre for at undgå stress. Vær ikke bange for at spørge lægen om hjælp. Lægen kan sikkert anbefale flere teknikker og foreslå forskellige aktiviteter, du kan prøve, så du bliver bedre til at håndtere stress.