Vær ikke bekymret over at vise din hud

Få mere selvtillid med psoriasiss

Hvordan man kan få mere selvtillid

Noget af det sværeste ved at håndtere psoriasis er at acceptere, hvordan din hud ser ud. Det påvirker den måde, du ser dig selv på, og den måde, andre opfatter dig på. Det er helt normalt, hvis du er usikker i forhold til din hud, men der findes heldigvis en række strategier, du kan bruge, så du kommer til at føle dig bedre tilpas, og så du kan gøre de ting, du har lyst til.

Fokusér på de positive sider

Du er mere tilbøjelig til at være bekymret over, hvordan din hud ser ud, når du ikke har det godt med dig selv på andre områder.

Du er mere tilbøjelig til at være bekymret over, hvordan din hud ser ud, når du ikke har det godt med dig selv på andre områder.

Boost din selvtilid Det kan være en stor hjælp, hvis du styrker din selvtillid. Hvis du vil have det godt med dig selv, følger her syv ting, du kan gøre for at booste din selvtillid:

Opstil en liste med alle dine positive karakteristika

Skriv en liste med alle de ting, du godt kan lide ved dig selv – du er omsorgsfuld, du er en god lytter, du er kreativ, du er fantasifuld. Se på listen, når du er i dårligt humør.Pas på din krop og din fysik. Sørg for, at du spiser sundt, får tilstrækkelig hvile og dyrker regelmæssig motion. Planlæg aktiviteter, du nyder. Afsæt tid til dig selv i løbet af ugen. Læs en god bog, se en film, eller brug noget tid sammen med familien eller gode venner. Når du afsætter tid til aktiviteter, du nyder, er du mindre tilbøjelig til at bekymre dig om, hvordan du ser ud, og du vil helt automatisk blive i bedre humør.

Vær åben over for sociale arrangementer

Der er ingen grund til at sidde alene hjemme, bare fordi du er bekymret over din hud. Jo mere du isolerer dig selv, jo større er sandsynligheden for, at du vil få det dårligt, fordi du har trukket dig ud af det normale liv. På den måde vil du berøve dig selv støtten fra andre og muligheden for at have det sjovt.

Fokusér på dine gode sider

Hver gang du tænker på en del af din krop, som du ikke er tilfreds med – så skal du udfordre de negative tanker ved at tænke på de små fremskridt, og du skal også minde dig selv om de ting, du virkelig er tilfreds med – dine øjne, dit hår, dine ben, din stemme osv. Vær sammen med mennesker, der kan lide dig – mennesker, der sætter pris på dig, og som får dig til at føle dig godt tilpas. Få gang i nye aktiviteter. Prøv med nogle nye opskrifter, meld dig ind i en læsekreds eller en filmklub, eller begynd på en ny hobby, hvor du kan møde andre mennesker, som kan hjælpe dig mod et nyt mål.

Registrér dine fremskridt

Det er nemt kun at se på det negative og miste overblikket over, hvor store fremskridt du allerede har gjort. I den situation kan du med fordel føre en "symptomdagbog" og tage fotos af din udvikling. Du kan også give dine symptomer (fysiske og psykiske) karakterer fra 1-10 (fra næsten umærkelige til meget alvorlige). Med tiden og den rette behandling vil du kunne spore forbedringerne. Se tilbage i din symptomdagbog og dine fotos næste gang, du trænger til lidt støtte. Mind dig selv om, hvor langt du er kommet. Hvis du efter et stykke tid ikke kan spore nogen forbedringer, bør du tale med din læge, så I kan undersøge nye muligheder for at komme fremad.