Sådan styrker du din selvtillid

Sådan styrker du din selvtillid

Sådan kan du få det bedre med dig selv

Ligesom andre sygdomme er psoriasis ikke noget, man skal skamme eller føle sig forlegen over. Alligevel er følelsen af skam og forlegenhed meget almindelig. Det er helt normalt, hvis du er usikker i forhold til din hud, men der findes heldigvis en række strategier, du kan bruge, så du kommer til at føle dig bedre tilpas, og så du kan gøre de ting, du har lyst til.

Før dagbog over dit humør

Notér ned, hvornår og hvorfor de negative følelser opstod, og hvilke omstændigheder eller tanker der er knyttet til dem. Hvis der tegner sig et mønster, kan du finde frem til løsninger og sætte realistiske mål.

Hvis f.eks. naboens børn ikke kan lade være at kigge på dine psoriasispletter, kan dit mål være at få en venlig snak med deres forældre om din psoriasis, så de bedre kan forstå, hvad det er.

En succes skal fejres

Selv små skridt i den rigtige retning kan gøre en stor forskel for din selvtillid, så det er vigtigt at anerkende dem. Hver dag skal du notere to eller tre ting, som du har opnået, uanset hvor små de måtte være.

Vær din egen bedste ven

Forestil dig, at du taler et par gode venner. Hvilket råd ville de give dig? De ville højst sandsynligt fremhæve dine gode sider og årsagerne til, at de kan lide dig. Forestil dig så, at du er din egen bedste ven. Prøv at vise sympati, og vær lidt venlig mod dig selv.

Ligesom andre sygdomme er psoriasis ikke noget, man skal skamme eller føle sig forlegen over. Alligevel er følelsen af skam og forlegenhed meget almindelig.

Man skal ikke skamme sig over psoriasis

Prøv at se situationen udefra

Næste gang du begynder at bekymre dig om, hvad folk tænker eller siger, så prøv at træde et skridt tilbage, mentalt, og forestil dig, at du betragter situationen fra en tredje persons synsvinkel. På den måde kan du måske lære at tage tingene knapt så personligt.

Du skal lære at holde af dig selv

Se dig selv i spejlet om morgenen, og mind dig selv om, at du har et dejligt smil og en varm personlighed, eller at du er god til at få mennesker til at le. Hvis der senere på dagen dukker negative tanker op om din psoriasis, kan du vælge bevidst at minde dig selv om dine mange positive sider.

Få dine venner til at hjælpe dig

Når vi er sammen med mennesker, der kan lide os, kommer vi til at føle os værdsatte, og vi kan mærke, de forstår os. Selvom du ikke har lyst til at gå i byen, kan en lille snak i telefonen eller 10 minutters læsning af gamle fødselsdagshilsner, breve eller e-mails være en god genopfriskning af, hvad dine omgivelser tænker om dig.

Bliv ved med at søge oplysninger

Hvis du tilegner dig nye færdigheder, som f.eks. lærer et nyt sprog eller et nyt musikinstrument, kan det gøre underværker for dit selvværd. Du kan også begynde på en ny hobby eller sport, eller du kan finde nye måder at udtrykke din kreativitet på.

Lær at acceptere dig selv, som du er

Nogle mennesker med psoriasis har svært ved at acceptere deres huds udseende. Hvis det er et problem for dig, kan det være en god idé at kigge på de berørte hudområder 5-10 minutter hver dag. Du skal ikke være så hård ved dig selv. Lær at acceptere og holde af den måde, du er på. Prøv at gøre dette regelmæssigt, så vil du efter et stykke tid have det bedre med din psoriasis.