Kan mindfulness hjælpe mod psoriasis?

Kom i gang med at mindske stress ved hjælp af mindfulness

Forbindelsen mellem opblussen af psoriasis og stress er allerede kendt af de fleste mennesker med psoriasis: udfordringen er at finde ud af, hvordan man ændrer situationen.
Et overraskende forslag er at tage sig mere tid til at udføre sine opgaver, men med en travl hverdag kan det lyde som en umulig luksus. Ikke desto mindre synes mange, at de faktisk er i stand til at udrette mere og gøre det bedre, hvis de vælger den tilgang.
Et centralt punkt i mindfulness er evnen til nærvær og fuld opmærksomhed på det, der er lige nu. Men tag ikke vores ord for gode varer! Brug fem minutter til at tænke over, om mindfulness kan hjælpe dig.

Refleksion – kan langsomt være hurtigt?

  • Begynd med at skrive din arbejdsrelaterede eller private opgaveliste og tænk over, hvad du føler. Bliver du opløftet og udfordret eller overvældet?
  • Tænk på nogle af dine seneste daglige gøremål og overvej om din stress er med til at gøre det hele mere hektisk. Har du spildt tid på at glemme noget i supermarkedet? Har du pludselig brug for at andre husker dig på, hvad der blev besluttet på et nyligt afholdt møde? Blussede din psoriasis op?
  • Vælg nu to eller tre vigtige projekter fra din liste og forestil dig, at du giver dig selv dobbelt så lang tid til at udføre dem. Hvad ville du ellers få ud af projektet? Ville det hjælpe dig med at holde fokus i nogle af tilfældene?
  • Tænk på nogle af de gange, hvor du skulle skynde dig, men hvor det i den sidste ende blev dyrt. Blev dine nøgle væk for dig om morgenen eller glemte du at tage et vigtigt emne op under et møde? Var du nu også helt på toppen?
  • Og modsat: tænk på et tidspunkt, hvor du gav dig selv lov til at tænke roligt og velovervejet på et projekt. Gled opgaven meget nemmere? Følte du, at du havde mere styr på det, og var det sjovere?

Praktiske tips til at nedsætte tempoet

  • Kig på din liste med en andens øjne. Påtager du dig mere end andre har behov for, forventer eller fortjener? Hvad kan du skære væk?
  • Hvis du ikke kan gøre det nu, så udsæt det! Lad din kalender minde dig om projekter eller opgaver, som du skal tage dig af en anden gang. Vælg at fokusere på noget andet i dag. 
  • Accepter at deltage i færre møder på arbejde og prioriter at udføre vigtige opgaver tidligt på dagen, så de klares som det første. 
  • Før du påtager dig en ny opgave, bør du overveje om den ekstra arbejdsbyrde vil skade din mulighed for at løse de nuværende opgaver. Afvej fordele og ulemper og lad andre vide, at du ikke kan klare det hele. 
  • Tag et kig på din opgaveliste og sæt hak ved alt, der med fordel kan udføres mere langsomt.
  • At skynde sig af sted til noget og ankomme i sidste øjeblik er stressende i sig selv. Forpligt dig til at være parat til at tage af sted 15 minutter før, du behøver, og planlæg at bruge den tid til noget nyttigt eller sjovt. Tillad dig selv at bruge ekstra tid på at tage fra punkt A til B. Hvis du ankommer tidligt, så brug den tid til rolig refleksion over projekter eller opgaver. 
  • Sæt farten ned, også selvom der ikke er nogen, der venter på dig. Skriv ned om dette hjælper dig med at føle dig mere afslappet og i kontakt med dine tanker.

"Naturen skynder sig ikke, alligevel sker alt til tiden.” – Lao Tzu